פינוי עמונה: "התנהלות הממשלה – לא ציונית; עושים מה שצה"ל אומר לנו"

    עמית דניאל 2 Comment on פינוי עמונה: "התנהלות הממשלה – לא ציונית; עושים מה שצה"ל אומר לנו"

    ר"י עטרת כהנים, הרב שלמה אבינר, בראיון לרב משה בן לולו בתכנית "הפוך על הפוך" על הצד ההלכתי של חוק ההסדרה ומה הוא חושב על התנהלות בג"ץ והממשלה • והאם המתיישבים צריכים להתפנות?

    22:40
    06.05.24
    אבי מימרן No Comments on איתור גופתו של ליבמן הי"ד: רב המכון המשפטי מספר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבות דברו על חוק ההסדרה מהיבטים רבים ומגוונים אך בתכנית "הפוך על הפוך" ביקש הרב משה בן לולו לבדוק את הצד ההלכתי של החוק הזה עם הרב שלמה אבינר.

    הרב בן לולו פתח בהשאלה האם יש בהלכה הוראה במצב דומה. האם אדם שבונה על שטח של מישהו אחר יכול לפצות את בעל הקרקע ולא להתפנות? "כן, בוודאי" עונה הרב אבינר "גם על פי חוק הדבר הזה קיים. מי שבנה בתום לב, לא מגרשים אותו אלא משלם פיצויים. בהלכה זה נקרא תקנת המרעיש. אם אני בניתי בית ולקחתי קורה שלא שייכת לי והיא משוקעת בתוך התקרה, איני צריך להחזיר את הקורה אלא נותן פיצוי. זה נאמר על קורה אחת, כל שכן, על בית שלם. תקנת המרעיש זה אפילו אם לא היה בתום לב, כיוון שקרקע זה יקר מאד צריך שיהיה בתום לב. מי שילם את הבניה הזו? משרד השיכון, מי חיבר לחשמל? חברת החשמל אז מה? גם משרד השיכון וגם חברת החשמל לא עשו זאת בתום לב?" שאל הרב

    "לגבי תום הלב" ממשיך הרב "צריך להעיר שלוש הערות. הראשונה, אותם ערבים שטענו לבעלות על השטח, אין להם שום מסמך או הוכחה שזה שייך להם. עד שלא העירו את תשומת ליבם של הערבים שזה שלהם הם לא ידעו אפילו שזה שלהם אלא אומר בג"ץ שמלך ירדן, בזמנו, חילק אדמות מדינה חינם, לכל מיני מוכתרים, בתנאי שיבנו שם בתים ויעסקו בחקלאות וישלמו מיסים. זה התנאי, אם לא, זה חוזר למלך ירדן וכמובן האנשים האלו לא עמדו בתנאים הם אפילו לא יודעים שזה שלהם. בג"ץ לפתע נעשה משועבד למלך ירדן אך אפילו מלך ירדן היה מסכים שזה לא שלהם אבל הבג"ץ מחמיר יותר ממלך ירדן. זה דבר שאין לו שחר. גם לגבי הדבר הראשון אין שחר, כמה פעמים ערבים בנו בתום לב באדמה של יהודים ואמרו להם שישלמו. אני יודע על מקרים כאלה. עכשיו אני נמצא על הגג של הישיבה בעיר העתיקה. יש בירושלים מאות ערבים שבנו על קרקע יהודית בלי אישור וראש העיר מר ברקת באמת העיר על זה, למה אותם משאירים. אם אתם הורסים ליהודים, תהרסו גם לערבים".

    "הדבר השלישי הוא" אומר הרב "איך פתאום זה שייך למלך ירדן? זה שלו? משה רבינו נתן לו? בר כוכבא? דוד המלך? איך פתאום ארץ ישראל שייכת לירדן? נכון שהרומאים גרשו אותנו וכל מיני עמים התחלפו והתחלפו וירדן היתה פה, אבל ממתי אנחנו הענקנו לירדן את עמונה? על פי התנ"ך, עמונה שייכת לשבט בנימין. לא ידעתי שמלך ירדן הוא צאצא של בנימין".

    לשאלת הרב בן לולו, מה יש לרב להגיד על בג"ץ, ענה הרב "הבעיה שזה לא רק נגד הלכה, זה נגד היושר האנושי הפשוט. הרי כל אחד יודע 'דינא דמלכותא דינא' אבל 'דינא דגזלנותא לא דינא'. כלומר, אם יש חוק מפלה, החוק הזה לא חוקי ופה יש חוק שמפלה יהודים".

    לשאלה האם המתיישבים צריכים לסרב להתפנות, אומר הרב "זה לא קשור לסרב להתפנות או לא. הבעיה שלנו לא עם צה"ל. אנחנו לא מתנגשים עם צה"ל. מה שצה"ל או מה שהמשטרה אומרים לנו אנחנו עושים. צה"ל והמשטרה חברים שלנו. היום אני בצה"ל ואתה יושב בהתנחלות ומחר אתה חייל ואני יושב בהתנחלות. הבעיה לא עם צה"ל, הבעיה היא ההתנהלות הלא ישרה, לא אמיתית, לא ציונית והמעוותת של הבג"ץ והממשלה".

    האזינו:



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      בלי קשר לנידון ההילכתי, לעניות דעתי- תקנת מריש, לא תקנת מרעיש

    2. 1

      אם יש ערבים שבנו על אדמות של יהודים למה לא מגישים על זה בג"צ?
      אגב גם בתל אביב ובחיפה יש בניינים רבי קומות על אדמות שערבים
      עד היום שמרו את המפתח של הבתים שהיו בנויים שם, אם הייתי תושב עמונה
      הייתי מגיש על זה בג"צ ונותן להם לשבור את הראש כדי לצאת מהתסבוכת
      אבל כחרדי בקשר לדינא דגזלנותא, חשוב מאוד לציין שזה בדיוק מה שעודה
      נציג הציבור של הרב אבינר השר נפתלי בנט, הוא עושק את ילדי החרדים
      כאשר נותן פירורי תקצוב למוכש"ר החרדי פחות אפילו מהערבים נוצרים
      וגם את הפירורים האלה עוד לוקחים בחזרה עם כל מיני קנסות, ביקורות בכדי לחסל את החינוך החרדי
      וכל זה בשתיקת רבני הצינות הדתית וציבור בוחריהם